W roku 2012 nasza szkoła podjęła współpracę z Johann Rist Gymnasium Wedel/ Niemcy.

Głównym celem wymiany jest nawiązanie bliższych kontaktów pomiędzy młodzieżą szkolną. Wzajemne poznanie i zrozumienie młodych pokoleń ma duże znaczenie dla trwałego porozumienia między naszymi narodami. To właśnie młodzi ludzie będą tworzyć przyszłe stosunki między naszymi krajami. Od ich nastawienia zależeć będzie przełamanie istniejących wciąż jeszcze uprzedzeń i stereotypów utrudniających utrzymywanie poprawnych relacji między naszymi społeczeństwami.
Wymiana młodzieży przynosi również oczywiste korzyści dla jej uczestników. Udział w niej pozwala na doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim i angielskim. Ponadto młodzi ludzie mają możliwość poznać obyczaje, tradycję i kulturę odwiedzanych krajów, a poprzez udział w zajęciach szkolnych mają okazję poznać i porównać odmienne systemy szkolnictwa.

Dużą atrakcją wymiany jest bogaty program zwiedzania i zajęcia rekreacyjne przygotowane przez organizatorów. Często uczniowie sami są współautorami programu, przygotowując różne prezentacje oraz dokumentując przebieg wymiany w formie kroniki i szkolnej gazetki ściennej.
Wieloletnie doświadczenia pozwalają zaobserwować większą motywację uczniów do nauki języków obcych, otwartość na świat, ogładę i swobodę w kontaktach z obcokrajowcami. Te wyjazdy są szkołą tolerancji, świadomego i pozbawionego kompleksów współżycia w jednoczącej się Europie.

Nasze przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez pomocy ze strony PNWM - "Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży", która jest organizacją międzynarodową powołaną przez rządy RP i RFN w celu m.in. finansowego wspierania kontaktów młodzieży.

Sprawozdania z wyjazdu młodzieży II LO do Wedel:

Dzień I

Do Wedel przyjechaliśmy około godziny 6.30. Na dworcu czekały na nas rodziny goszczące, które zawiozły nas do swoich domów. W tym czasie mieliśmy okazję zapoznać się z naszą niemiecką rodziną. O godzinie 10.00 poszliśmy do szkoły, gdzie zostaliśmy mile powitani. Następnie mieliśmy szansę zwiedzić miasto Wedel i nasze najbliższe otoczenie. Po południu wszyscy spotkaliśmy się i rozmawialiśmy do późnego wieczora.

Dzień II

W tym dniu mieliśmy okazję pojechać kolejką miejską do Hamburga, nie tylko zwiedziliśmy to piękne miasto, ale również pojechaliśmy do parku miniatur. W Hamburgu spędziliśmy większość dnia. Do miasteczka Wedel wróciliśmy późnym popołudniem.

Dzień III

W tym dniu pojechaliśmy do Lubeki. Zwiedzaliśmy miasto z przewodnikiem, dodatkowym udogodnieniem było to, że przewodnik mówił w języku polskim. Lubeka wywarła na nas ogromne wrażenie. To cudowne miejsce na zawsze pozostanie w naszej pamięci.

Dzień IV

Około godziny 9.00 ponownie pojechaliśmy do Hamburga w którym zwiedziliśmy dzielnicę Speicherstadt. Następnie zobaczyliśmy kościół św. Michała, który jest wizytówką Hamburga. O godzinie 14.00 zwiedzaliśmy statkiem port, który jest jednym z największych w Europie.

Dzień V

W tym dniu wszyscy razem spotkaliśmy się w szkole i realizowaliśmy projekt: „Junge Menschen aus Polen und Deutschland -Gemeinsamkeiten und Unterschiede. Potem przygotowaliśmy wspólnie obiad i dokonaliśmy ewaluacji pobytu. Wszyscy ocenili go bardzo pozytywnie.

Dzień VI

To był wyjątkowy dzień dla nas wszystkich, ponieważ spędzaliśmy go z rodzinami goszczącymi. Niektórzy z nas byli na plaży, inni na zakupach lub w ZOO. Po południu wróciliśmy. Nadszedł czas na pakowanie i pożegnanie.

6.04.2019 panie Karolewicz, Puda i Połomska zorganizowały kolejny przyjazd grupy niemieckiej w ramach wymiany młodzieży. Zorganizowały wycieczkę do Pszczyny, Auschwitz, Krakowa i Wieliczki, jak również warsztaty makramy na zamku i prezentacje z „selfie-tour” po Bielsku-Białej. Pan A. Pałka, przeprowadził dla młodzieży zajęcia w domu nauczyciela. Relacje z wizyty gości możecie obejrzeć po kliknięciu w prezentacje poniżej.